5 slimme manieren om digiborden in het onderwijs te gebruiken

Net als een sneeuwbal die in omvang en kracht toeneemt, zijn de hypermoderne digiborden bezig alle klaslokalen in Nederland over te nemen. Deze krachtige visuele hulpmiddelen hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop leerkrachten hun klaslokalen runnen, inclusief de manier waarop ze eenvoudige taken met betrekking tot het bijhouden van gegevens uitvoeren, de belangstelling van leerlingen wekken, complexe informatie demonstreren, het leren beoordelen en leerlingen voorbereiden op een wereld die steeds digitaler wordt.

Weten wat nieuw is en wat nuttig is voor instructie in de klas is iets wat we in gedachten moeten houden wanneer we lesprogramma’s opstellen of gewoon met leerlingen in gesprek zijn. Daarom willen wij u, als u een digibord voor uw klaslokaal hebt kunnen bemachtigen, helpen er het beste van te maken. Je kunt het gebruiken om:

1. Het klassenmanagement te verbeteren

Digiborden in het onderwijs op basisniveau zijn ongelooflijk nuttig voor de start van de dag routines, zoals het bijhouden van de aanwezigheid en het tellen van de lunch.

Een leerkracht van de eerste klas kan bijvoorbeeld elke dag voor de les grote, kleurrijke pictogrammen ophangen met de namen van de individuele leerlingen. Op het bord kunnen ook foto’s van de lunchkeuzes van de dag worden getoond. In plaats van te wachten op het appèl en het tellen van de lunch, kunnen de leerlingen dan met hun vingers de icoontjes naar hun lunchkeuzes leiden. Als het bijhouden van de gegevens klaar is, kan de leerkracht de aanwezigheid en de lunchtelling doorgeven.

Dit proces helpt jonge leerlingen ook vertrouwd te raken met het tastproces dat zo belangrijk wordt bij het gebruik van digitale instrumenten, zoals notitieblokken op computers en e-readers die sommige scholen gebruiken voor onderwijsdoeleinden.

2. Minimaliseer de noodzaak van ogen op de achterkant van je hoofd

Zoals u weet, zeggen leraren vaak gekscherend dat het een paar jaar duurt om “ogen” op hun achterhoofd te ontwikkelen, zodat ze wangedrag kunnen detecteren wanneer ze niet naar de leerlingen kijken. Digitale schoolborden veranderen het klasmanagement door de tijd te minimaliseren dat leraren hun rug naar de klas moeten draaien om op krijtborden te schrijven.

Door een computer op een digibord aan te sluiten, kunt u met uw gezicht naar voren staan en de aandacht van de leerlingen op een bepaald onderwerp vestigen door PowerPoint-presentaties of interactieve websites in één keer met de hele klas te delen – en u kunt dit doen voordat de leerlingen in kleine groepjes of zelfstandig over hetzelfde onderwerp gaan werken.

3. Zorg voor academisch en digitaal leren

Tijdens digibord lessen kunt u leerlingen helpen digitale en presentatievaardigheden te verwerven door ze om de beurt de apparatuur te laten bedienen. Zie dit als de digitale equivalent van naar het schoolbord gaan om een probleem op te lossen.

Academisch gezien kunnen digiborden tegelijkertijd uw onderwijs van verschillende lessen verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Breuken in de vierde klas, begrijpelijker gemaakt door de beweging van virtuele hulpmiddelen te bekijken, zoals afbeeldingen van kubussen, taartdiagrammen en andere objecten.

  • Geschiedenis van de burgeroorlog voor middelbare scholieren, die het leerboek verrijken met een fictieve rondleiding door de Underground Railroad, waarbij de klas keuzes maakt en ziet waar die beslissingen toe leiden.

  • Virtuele dissectie van een kikker bij biologie op de middelbare school.

 

4. Bouw beweging in in kleuterschool lessen

Jonge kinderen hebben een korte aandachtsspanne en reageren beter op instructie als er beweging en praktische actie in zit, zoals opstaan om een vraag te beantwoorden of laten zien hoe je een stuk gereedschap gebruikt.

Het is dan ook geen verrassing dat het Australische tijdschrift Teaching Science opmerkt dat kleuters graag digiborden aanraken om vragen te beantwoorden en deel te nemen aan de lessen. Ze reageren ook goed op de kleurrijke afbeeldingen die voor een grote groep veel gemakkelijker te bekijken zijn op een groot scherm.

Met behulp van elektronische pennen om items te omcirkelen of virtuele objecten te verplaatsen met hun vingers, kunnen kleuterschool studenten items sorteren op een digitaal schoolbord om te laten zien wat ze weten over een bepaald onderwerp. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om voorwerpen waarvoor elektriciteit nodig is te scheiden van voorwerpen waarvoor dat niet nodig is.

5. Leerlingen wakker schudden met slimme technologie

Een goed geheugensteuntje: het doel van het gebruik van een digibord is niet het traditionele leren uit boeken, praktische ervaringen of papieren toetsen van de leerlingen weg te nemen. In plaats daarvan zijn ze ontworpen om leerlingen nieuw leven in te blazen door afwisseling aan te brengen in de instructie, ze in beweging te brengen en leuke manieren te bieden om vragen te beantwoorden.

Vooral in klaslokalen met één computer zijn digiborden een slimme keuze, omdat ze snel een totaalbeeld van het leren geven. Aangesloten op computers bieden ze de hele groep toegang tot kleurrijke, educatieve websites, krachtige evaluatiesoftware en op de behoeften van de klas toegesneden lesmateriaal. Veel plezier met uw bord!

 

https://ctouch.eu/nl/digiborden