Technologie Management
Image default
Bedrijven

Het belang van de ‘voice of customer’

Betekenis

Wat is de voice of the customer? Als je het woord letterlijk doet vertalen betekent het: de stem van de klant. De betekenis hiervan heeft te maken met het luisteren naar je klant. Wat jouw klant aangeeft over bijvoorbeeld: producten, plaats, personeel, prijzen enzovoort. Het is van uiterst belang om te luisteren naar je klanten, ze kopen nou eenmaal je dienst of product. Door te luisteren naar deze doelgroep creëer je niet alleen maar nog meer interesse in de services of producten die je verleent, je geeft ook de mogelijkheid voor mond-tot-mondreclame van die ene klant.

Beschreven door het bedrijf Reveall, klant vertrouwen krijg je niet zomaar, het moet groeien. Door wederzijdse actie, een klant koopt een product bij jou en geeft feedback. Door middel van zijn mening te kunnen implementeren krijg je wellicht een klant nog meer tevreden, hij zal eventueel een vervolgaankoop kunnen doen. Door deze acties wordt er vertrouwen opgebouwd, dit wordt ook wel de voice of the customer genoemd.

Waarom is het zo belangrijk?

De voice of customer is belangrijk wegens de tevredenheid van je klanten kan leiden tot innovatie in je organisatie. Innovatie in producten of in je diensten. Sinds het digitale tijdperk meer tot stand gekomen is het makkelijker om je klanttevredenheid te meten. Het bedrijf Reveall bijvoorbeeld biedt de mogelijk om zulke software te leveren voor de klanten om het te gebruiken en te onderzoeken hoe tevreden hun klanten zijn.

Onderstaande zijn een aantal voorbeelden die Reveall beschrijft als voordelen:

  • Het helpt bedrijven betere relaties te bouwen met hun klanten
  • Het geeft kansen om klanttevredenheid te verbeteren
  • Het geeft de mogelijkheid om de bedrijfsfouten te herstellen
  • De hulp om de beste service te geven aan je klanten
  • De kans om je relatie met je klanten te verlengen

Hoe meet je de voice of customer.

Om de voice of customer te meten worden er een aantal methode beschreven die kunnen helpen bij het meten van de klanttevredenheid.

  • Online onderzoeken
  • Klanten bellen
  • Social media
  • Online reviews

Deze methodes helpen bij het onderzoeken naar klanttevredenheid. Nu weet jij alles over de stem van de klant.

https://www.reveall.co/guides/voice-of-the-customer