Bedrijfsmakelaars: hoe belangrijk zijn zij in het aan- of verkoopproces van een bedrijf?

Bedrijfsmakelaars helpen de kopers en verkopers van bedrijven in nauwe eigendom bij het succesvolle aan- en verkoopproces. Het zijn dus mensen die de verkoop van kleine en middelgrote ondernemingen vergemakkelijken, en zij werken met zowel verkopers als kopers om ervoor te zorgen dat beide partijen de beste oplossing vinden.

Om het begrijpelijker te maken, denk aan makelaars. Hoewel er verschillen zijn, is de functie vergelijkbaar, maar hun praktijk is beperkt tot ondernemingen.

Hieronder zullen wij ingaan op wat er nodig is om bedrijfsmakelaar te zijn, wat zij doen en wat hun belang is. Kijk hier eens naar!

 

Wat is er nodig om bedrijfsmakelaar te worden?

In het algemeen hebben bedrijfsmakelaars een sterke achtergrond in financiën en economie om het werk van de verkoop te beginnen met de voorbereiding van de evaluatie van het bedrijf, d.w.z. de schatting van de waarde van het bedrijf om de volgende stappen van de onderhandeling te volgen. Daarom is een achtergrond van ervaring en/of opleiding in het bedrijfsleven essentieel voor een succesvolle praktijk.

Bovendien is het noodzakelijk over kennis of market intelligence te beschikken om op een professionele en vertrouwelijke manier reclame te maken voor het bedrijf dat te koop staat. U moet dus omgaan met potentiële kopers door middel van gesprekken en eerste onderhandelingen. Het behoort tot uw taak het due diligence-proces te vergemakkelijken en alle vragen van de koper te beantwoorden.

Gespecialiseerde professionals, bieden een volledige, op commissie gebaseerde service onder een ondertekende overeenkomst met een verkoper of “koper vertegenwoordiging” overeenkomst met een koper. Dit is contractueel overeengekomen. Bovendien is er de mogelijkheid om vooraf kosten in rekening te brengen om de kosten te dekken voordat de deal wordt gesloten.

 

Wat doet de bedrijfsmakelaar?

Makelaars kunnen zowel de koper als de verkoper vertegenwoordigen. In het verleden was de rol nauwer verbonden met de verkoper, waardoor de verkoper zich kon blijven concentreren op de uitvoering van de deal totdat het verkoopproces was afgerond. Maar de vertegenwoordiging van de koper is ook relevant. Zo bestaat de kans dat dezelfde makelaar beide partijen vertegenwoordigt, indien allen het eens zijn.

Er zij op gewezen dat de verkopers en kopers zelf de belangrijkste partijen zijn bij de verkoop. Business Brokers zijn slechts de facilitators, bemiddelaars, specialisten, analytisch en bovenal onpartijdig, gericht op het succes van de verkoop, transparantie en veiligheid van beide partijen.